Tikėjimo kankinių istorijos keliamos iš užmaršties
Šiaulių vyskupijos iniciatyva pradėta rinkti, kaupti ir sisteminti medžiaga apie Šiaulių krašto tikėjimo kankinius – kentėjusius, nužudytus dėl tikėjimo. Prašoma istorikų, įvykių liudytojų prisiminimų. Užmaršties dulkes kuršėniškis istorikas Jonas Kiriliauskas nubraukė nuo dviejų nukankintų kuršėniškių atminimo: Kuršėnų bažnyčios statytojo, parapijos klebono Vaclovo Dambrausko ir Kuršėnų valsčiaus ūkininko Kazimiero Pieškaus.
Monsinjoras paprašė istoriko pagalbos
Kuršėniškis istorikas Jonas Kiriliauskas gruodžio pabaigoje Kuršėnų parapijos klebono monsinjoro Vytauto Kadžio prašymu pateikė surinktą istorinę medžiagą apie 1941 metais nukankintą kanauninką, Kuršėnų bažnyčios statytoją, parapijos kleboną Vaclovą Dambrauską (1878 10 04–1941 06 25) ir Kuršėnų valsčiaus ūkininką Kazimierą Pieškų (1898–1941).
„Vyskupijos dėka pradėjome rinkti žinias apie Kuršėnų parapijos nukankintus dėl tikėjimo žmones. Tai ne tik dvasininkai, bet visi tikintieji, kurie tapo kankiniais dėl savo tikėjimo“, – „Šiaulių kraštui“ sakė monsinjoras V. Kadys.
Istorinę medžiagą apie kanauninką V. Dambrauską istorikas rinko knygai „Kuršėnų kunigas kanauninkas V. Dambrauskas (1879–1941)“, kuri išleista 2001 metais.
V. Dambrauskas buvo kilęs iš Kuršėnų parapijos Svirbučių dvaro. Greta išsamių kilmės, išsilavinimo ir tarnystės bažnyčioje istorijos faktų, pasakojama, kad kunigas V. Dambrauskas 1925 metų pradžioje buvo atkeltas klebonauti į Kuršėnus, o viena iš atkėlimo priežasčių – stringanti miestelio bažnyčios statyba.
„Jo pirmtakams nepavykus įsukti statybų, reikėjo imtis to reikalo rimčiau ir atsakingiau bei greičiau. Statybos prasidėjo 1927 metais. Buvo sutelkta parapija, apylinkių dvarininkai, todėl statybos darbai vykdomi su dideliu užsidegimu ir ryžtu“, – rašo istorikas J. Kiriliauskas.
Naujos Kuršėnų bažnyčios reikėjo, nes medinė miesto bažnyčia buvo sudeginta Pirmojo pasaulinio karo metu, 1915 metais. To meto spaudoje istorikas surado, kad „pati bažnyčia su visomis smulkmenomis tiktai be vidaus įtaisymų, k. a. altorių, vargonų, suolų, baigta statyti, jos pastatymas truputį pranešė 250 tūkst. litų, nors sąmatoje buvo numatyta, jog jos pastatymas atseis 560 tūkst. litų! Drįstu sakyti, kad tik kunigas V. Dambrauskas ir tegalėjo pastatyti tokią didelę bažnyčią už tokią palygint mažą sumą…“
Tarnystė parapijai
Yra istorinių duomenų, kad už savo nuoširdžią ganytojišką veiklą klebonas V. Dambrauskas buvo aukštai įvertintas vyskupijos vadovybės: 1934 metais už bažnyčios pastatymą Telšių vyskupas jam suteikė garbės kanauninko titulą. 1936 metais gavo vyskupijoje ir kitas pareigas – parochi consultores synodales. O 1938 metais vyskupas jam suteikęs nekeliamo iš šios parapijos titulą – parochus inamovibilis.
Istorikas J. Kiriliauskas teigia, kad klebonas Kuršėnų parapijoje buvo didelis autoritetas. Jo žodis buvo svarus, dažnai – lemiamas. Aktyviai dalyvavo parapijos ir miestelio visuomeniniame gyvenime, globojo neturtingus ir vargšus. Prie bažnyčios visą jo klebonavimo metą veikė „špitolė“, kurioje visada buvo slaugomi 5-6 sunkūs ligoniai. Pasakojama, kad „kanauninko gera širdis ir klebonija yra atvira neturtingiems klierikams, katalikams studentams ir moksleiviams, kurių čia, ypač atostogų metu niekad netrūksta“.
Kanauninkas nuoširdžiai rūpinosi švietimu, rėmė gabių vaikų mokymąsi. Leisdavo į mokslus po kelis vaikus iš parapijos, dėl to buvo renkamas į Kuršėnų pradžios mokyklos tėvų komitetą.
Katalikiško jaunimo organizacija „Pavasaris“ už ilgametę globą ir paramą 1935 metais V. Dambrauskui suteikė pavasarininkų garbės nario vardą.
Kalba istoriniai dokumentai
Apie skaudų kanauninko likimą J. Kiriliauskas faktus rinko Lietuvos ypatingajame archyve.
J. Kiriliauskas surinktoje medžiagoje pasakoja, SSRS okupavus ir aneksavus Lietuvą ir pradėjus puolimą prieš tikinčiuosius ir bažnyčias, Kuršėnuose buvo nacionalizuotas klebono V. Dambrausko automobilis „Crysler“, skirtas važinėti po parapiją ir kitoms bažnytinėms reikmėms atlikti. Vietinė kolaborantų valdžia nekentė klebono dėl jo didžiulio autoriteto tarp žmonių.
„Rasta archyvinė medžiaga, sovietinio periodo veikėjų liudijimai, pokario baudžiamosiose bylose tvirtina, kad kleboną V. Dambrauską sulaikė Kuršėnų milicija. Valsčiaus partijos komitete, kurio sekretoriumi nuo 1941 m. sausio 5 d. buvo paskirtas Justas Stupuras, kleboną apklausė ir perdavė „kariniam štabui“. (…) Vienas iš to meto veikėjų Juozas Petronis taip komentuoja situaciją: „(…) Kuršėnuose, vadovaujant partijos sekretoriui Stupurui palaikėme tvarką, teikėme sužeistiems raudonarmiečiams medicinos pagalbą ir maistą. Kilo įtarimas, kad Kuršėnų parapijos klebonas Dambrauskas organizuoja fašistinį kovinį būrį. Jis buvo mūsų milicijos sulaikytas, partkomitete išklaustas ir perduotas kariniam štabui. Tuo buvo išvengta nereikalingų žmonių gyvybių aukų…“ – rašo istorikas J. Kiriliauskas.
Istorikas pateikia citatą iš rastų dokumentų: „(…) Birželio 25 d. 18 val., jam (V. Dambrauskui) išėjus iš bažnyčios, vietos komunistai jį suėmė ir nuvarė į Kuršėnų dvarą, kur karo komendanto pareigas ėjo zootechnikas Dobrokis. Jis suimtuosius liepė nuvaryti į kompartijos būstinę Kuršėnuose. Čia buvo komsorgas (partijos sekretorius – aut. J. K.) Justas Stupuras, komunistė (…) Šeinė Monkovaitė, milicininkai Kasperavičius, Mockus, Kubilius, Damanskis, keli vietiniai komunistai ir trys raudonarmiečiai kariškiai – kompartijos sekretorius su milicininkais nuvyko į kleboniją padaryti kratos ir atvaryti kitus klebonijoje esančius svečius ir kunigus. Po kratos iš klebonijos atsivarė šeimininkę Valeriją Laikūnaitę ir ten buvusius svečius. Stupuras, tardydamas kanauninką Dambrauską, pareiškė, kad jis seniai laukė progos jį likviduoti ir dabar atėjusi ta proga. Tardant visaip iš jo tyčiojosi ir parašė mirties sprendimą. Nuvarė su kitais į Kuršėnų dvaro parką, kitus sustatė į eilę, o kanauninką nusivedė kiek toliau prie lėktuvo išverstos bombos duobės. Pirmiausia į jį šovė (…) Monkovaitė ir pataikė į kojas. Kiti budeliai jį kankino, daužė, durtuvais badė ir pribaigdami paleido keletą šūvių. Kitus suimtuosius paleido ir, eidami paskui juos, visaip tyčiojosi. Po šios egzekucijos budeliai susėdo į vežimus ir nuvažiavo Latvijos link. Vokiečių kariuomenei atėjus, kanauninko lavonas buvo iškastas ir palaidotas Kuršėnų bažnyčios šventoriuje“.
J. Kiriliauskas J. Prunskio knygoje, abėcėliniame 1941 metų Lietuvos nužudytų žmonių sąraše, ties kanauninko klebono V. Dambrausko pavarde rado tokį įrašą: „… nukankintas: akys išbadytos, rankos išlaužtos ir nušautas“.
Toliau J. Kiriliausko pateikiami faktai apie tai, kad „vokiečių kariuomenei užėmus Kuršėnus, vietiniai gyventojai buvo mobilizuoti, kad palaidotų prie miestelio žuvusių raudonarmiečių kūnus. Laidojama buvo kelias dienas. Grįždami po darbų į miestelį žmonės, parko teritorijoje pamatė du užmuštus arklius, reikėjo ir juos apkasti. Šalia buvusi bombos išmušta duobė buvo per maža, todėl vyrai ėmė ją gilinti. Truputį pakasus vyrai pamatė naują batą. Ėmus traukti, pasirodė, kad čia žmogaus koja. Taip buvo atkastas K. Pieškus, o šalia jo aptiktas ir klebonas V. Dambrauskas. Atkasę kūnus žmonės buvo šokiruoti, kaip siaubingai buvo sudarkyti nužudytieji.“
Karstas – daržinės durys
„Kleboną su vežimu parvežė į kleboniją, paguldė ant daržinės durų, nuprausę aprengė kunigo rūbais, mat į egzekuciją iš namų buvo išvarytas apsivilkęs megztiniu“.
Yra išlikusi ir nuotrauka, kurioje nufotografuotas ant klebonijos daržinės durų pašarvotas klebonas V. Dambrauskas.
Istorikas pasakoja, kad 1941 metų birželio 29 dieną įvyko laidotuvės. Žmonių buvo susirinkę daug. Pradžioje klebonas buvo palaidotas rūsyje, vėliau perlaidotas prie bažnyčios sienos šventoriuje.
Prie bažnyčios buvo pastatytas paminklas, kuriame buvo iškaltas užrašas: „Bolševikų nužudytas“, tačiau po karo vietinė valdžia įsakė sunaikinti šį įrašą, ir jo vietoje buvo iškalta gėlytė.
Pokario metais tikintieji klebono nužudymo vietoje pastatė medinį kryžių. Apie 1950 metus vietinės sovietų valdžios jis buvo nugriautas. 1990 metais buvo pastatytas naujas kryžius, kad parko lankytojai galėtų prisėdę priešais ant suolelio apmąstyti žmogaus gyvenimą laike ir susimąstyti apie tarnystę žmonėms iki pat paskutinės gyvenimo dienos, kokį asmeninį pavyzdį paliko klebonas kanauninkas V. Dambrauskas.
2012 metais žūties vietoje buvo padarytas naujas kryžius tebestovintis ir šiandien.
Ūkininko likimą nulėmė jo pasišaipymai?
Istorikas J. Kiriliauskas yra surinkęs žinių ir apie ūkininką iš Vozbučių kaimo Kuršėnų valsčiaus Kazimierą Pieškų (1898-1941). Teigiama, kad ūkininkas turėjo apie 40 hektarų žemės ūkį, tačiau 1941 metų birželio 14 dieną prasidėjusių trėmimų nebuvo paliestas. „Jis buvo nestambaus sudėjimo, dar nevedęs, mėgstantis papokštauti, pasišaipyti iš sovietinių pinigų, sovietinės tvarkos“, – rašo istorikas. Pasakojama, kad jis šaipęsis ir iš revoliucijos vado Lenino ir tai darydavęs atvirai.
J. Kiriliausko teigimu, ūkininkas K. Pieškus buvo suimtas 1941 metų birželio 23 dieną.
Ūkininko kūnas rastas toje pačioje duobėje, kaip ir klebono V. Dambrausko.
„Tikėtina versija, kad jo kankinimo ir nužudymo priežastis buvo tokia pati kaip ir klebono, jis galėjo būti įtartas turintis ryšių su sukilėliais, todėl buvo suimtas, tardytas, kankintas ir nužudytas kartu su antru įtariamuoju – parapijos klebonu. Iškasus K. Pieškaus kūną, liudininkai pasakojo, kad jam buvo nukirsti abiejų rankų pirštai, išbadytos akys ir subadyta durtuvu ar peiliu krūtinė“, – rašo istorikas.
Nužudytasis buvo palaidotas birželio 29 dieną Kuršėnų miesto katalikų kapinėse.
Tikėjimo kankinių atminimas ir šventųjų viltis
Šiaulių vyskupijos kurija informavo „Šiaulių kraštą“, kad vyskupija nutarė imtis iniciatyvos surinkti visą įmanomą informaciją apie vyskupijoje gyvenusius ar dirbusius tikėjimo kankinius. Jeigu kažkas turi informacijos, girdėjo pasakojimų, gali kreiptis į vyskupiją.
Vyskupijos kurija viliasi, jog vėliau gali prasidėti procesai ir dėl Dievo Tarnų, Palaimintųjų ar Šventųjų titulų suteikimo.
Šiuo metu Šiaulių vyskupija tikisi išsamesnių žinių apie nužudytą kunigą, kilusį iš Meškuičių, – Pranciškų Budrį, dėl kurio 2003 metų gegužės 31 dieną Romoje pradėtas Beatifikacijos bylos procesas ir jis paskelbtas Dievo Tarnu, taip pat vyskupija kaupia medžiagą apie rezistentą Mečislovą Jurevičių, kitus tikėjimo kankinius.
Kanauninkas V. Dambrauskas drauge su kunigu, Joniškio gimnazijos kapelionu Pauliumi Racevičiumi (1908 12 15–1933 04 01–1941 06 27) popiežiaus Jono Pauliaus II 2000 metais gegužės 7 dieną jau yra paskelbti Kankiniais. Tą dieną Romoje, Koliziejaus aikštėje, skelbiama Bažnyčios, iš viso buvo paskelbta 114 Lietuvos XX amžiaus tikėjimo liudytojų, įrašytų į Bažnyčios Martirologiją.
Šiuo metu garsiausia Šiaulių vyskupijoje pradėta Beatifikacijos-kanonizacijos byla yra dėl Barboros Žagarietės, kuriai Šventasis Sostas yra suteikęs Dievo tarnaitės titulą. Krikščioniškasis pasaulis siekia paskelbti Barborą Žagarietę palaimintąja.
Vyskupija yra pradėjusi ir Šiaulių kunigo Ignaco Štacho Beatifikacijos bylą.
2017 metų birželį Lietuva šventė Arkivyskupo kankinio Teofiliaus Matulionio paskelbimą palaimintuoju. T. Matulionis 1962 metais mirė Radviliškio rajone Šeduvoje.
Redakcijos archyvo, J. Kiriliausko knygoje „Kuršėnų kunigas kanauninkas V. Dambrauskas (1879-1941)“ naudotos nuotr.