Tyla, kaip susikalbėjimo ženklas
Knyga „Tėvo Stanislovo Paberžė. Giesmė Esimui“ taip pat kviečia kalbėtis. Tai jau penktoji „Laiptų” galerijoje pristatyta rašytojos ir žurnalistės V. Morkūnienės knyga ir antroji – apie Tėvą Stanislovą.
Pirmoji autorės knyga „Pokalbiai Tėvo Stanislovo celėje“, išleista 2006 metais, ir jau tris kartus išleistas pakartotinis tiražas.
Antroji – esė ir fotografijų knyga „Su savimi ir tavimi“ išleista 2010 metais, trečioji knyga „Dangaus eiliniai vieversiai“ pristatyta 2013 metų sausį, ketvirtoji – „Obuolėtas. Įsižiūrėjimai iš arti“ pasitikta 2015 metų rudenį, kaip ir pridera – surinkus sode obuolius.
Penktoji knyga – beveik visų 2018 metų kūrinys. Jos sutiktuvės jau buvo įvykusios ir pavykusios Vitos gimtuosiuose Kėdainiuose, taip pat Klaipėdoje, Joniškyje, Kelmėje, Radviliškyje. Visus susitikimus lydėjo pilnos ir tylos nutvilkdytos salės, kai per tylą perėję žodžiai ir mintys giliai įsigeria į atmintį ir pasijauti esąs sakralaus įvykio liudytoju.
Vita vėliau prisimins net sutrikusi ir paklaususi viename iš knygos pristatymų – gal žmonės sustingo nuo šalčio, kad salėje tokia tyla? Juokas ir šypsenos paliudijo, kad yra priešingai – kuo toliau, kuo giliau vystėsi kalbėjimas ir susikalbėjimas, tuo visiems darėsi šilčiau ne tik fiziškai, bet ir dvasiškai.
Tyla tapo nuoširdaus kalbėjimo ir susikalbėjimo ženklu. Kalbos ir minčių įsiklausymo forma, nes tyla leidžia geriau susigerti žodžiams į žmogų.
Knygos „Tėvo Stanislovo Paberžė. Giesmė Esimui“ greičiausiai taip pat turbūt nesurasi ir nesuprasi triukšmingoje aplinkoje. Ji pati skaitytoją nusiveda į jaukią tylą, kad girdėtųsi tai, kas parašyta.
Palydėti Tėvą Stanislovą į ateitį
2018-ieji Seimo buvo paskelbti Tėvo Stanislovo jubiliejiniais metais. Knygą „Tėvo Stanislovo Paberžė. Giesmė Esimui“ rašytoja skyrė tam, kad Tėvas Stanislovas ir jo mintys būtų palydėtos į ateitį, į antrąjį šimtmetį. Palydėtos, kad veiktų, kaip veikė tas žmonių upes, kai jos plūdo pas Tėvą Stanislovą į atokią Paberžę.
„Supranti, kad turi atiduoti viską, ką gavai iš jo, nes Tėvo Stanislovo reikia ir šiandien, reikės ir ateityje. Reikia jo minčių, reikia jo idėjų, reikia jo krikščioniškumo, reikia jo vertybių ir reikia jo meilės. Kai kuriuos žodžius mes tarsi suvalgome, suvartojame, priprantame prie jų skambesio, jie devalvuojami ir prarandame jų tikrąją prasmę. Vienas tokių žodžių yra meilė“.
Autorė teisi ir dėl kitko.
„Tėvas Stanislovas viską padarė, kad nebūtų užmirštas, darydamas tai, kas įmanoma ir tai, kas sunkiai įmanoma“. 100 procentų teisi, kad “jis buvo viena iškiliausių XX amžiaus Lietuvos asmenybių, vienas iškiliausių Lietuvos katalikų Bažnyčios žmonių. Ir tuo pat metu jis buvo senas labai mažos Lietuvos parapijos klebonas. O jo gyvybė ir jo veikla neišsiteko mažame Paberžės kaimelyje“.
Nors Tėvas Stanislovas – ypatinga ir didelė asmenybė, o Paberžė – mažytis kaimelis, iki kurio niekada nevežė joks autobusas, bet atstumą iki Paberžės žinojo ir keliavę iš visų Lietuvos vietų, Sankt Peterburgo, Maskvos, Vilniaus. Kodėl taip buvo? Kaip tai galėjo veikti?
Ne kartą skambėjo klausimai/atsakymai/apmąstymai, kaip galima gyventi ir nugyventi gyvenimą? Ką gali per savo gyvenimą nuveikti vienas žmogus? Kas pasaulyje ir gyvenime yra svarbiausia? Kaip galėjo atsitikti, kad mažulytė medinė Paberžės bažnytėlė išaugo iki katedros dydžio bažnyčios?
Apie tai V. Morkūnienės esė. Ją skaityti ir nemąstyti, nejausti, neanalizuoti savęs ir pasaulio – beveik neįmanoma. Tai ne ta knyga, kai akys bereikšmiai gali bėgti per raides, beveik nepalikdamos pėdsako, o tik nusinešdamos šiek tiek tavo laiko ir šiek tiek kasdienybės apnašų.
“Nors esame skirtingi giesmininkai, bet visi giedame apie tą patį – apie savo buvimą čia ir dabar, apie savo supratimą, kad būti čia yra nuostabu, apie tai, kad mes esame vieninteliai, kad mūsų gyvenimas yra vienintelis, kad kito nebus. Kad nebus kitos akimirkos, kad nebus kito vakaro, kitos progos kitam žmogui pasakyti žodį, ištiesti ranką, kad viskas, kas svarbiausia, vyksta dabar.”
Esimas. Giesmė jam
Vita pasakojo, kad, parašiusi knygą, klausimą – kas yra Esimas, ji girdėjusi ne iš vieno žmogaus.
Vitai būtent Tėvas Stanislovas pasufleravo atsakymą, kas tai yra mūsų gyvenimas. Tai giesmė Esimui.
„Nors esame skirtingi giesmininkai, bet visi giedame apie tą patį – apie savo buvimą čia ir dabar, apie savo supratimą, kad būti čia yra nuostabu, apie tai, kad mes esame vieninteliai, kad mūsų gyvenimas yra vienintelis, kad kito nebus. Kad nebus kitos akimirkos, kad nebus kito vakaro, kitos progos kitam žmogui pasakyti žodį, ištiesti ranką, kad viskas, kas svarbiausia, vyksta dabar“.
Ir dar. Kas yra Esimas – atsakymo knygos autorė negavo iš pasaulinės „Google“ paieškos sistemos, nors bandė ir jos užklausti. Atsakymo ji turi ieškoti pati.
„Esimas yra mano gyvenimas, mano šeimos gyvenimas, mano draugų gyvenimas – mūsų visų gyvenimas, bet tai, kaip mes gyvename savo dvasia, koks yra tas didysis mūsų vidinis gyvenimas, kas mums yra svarbu, dėl ko mums skauda širdį, dėl ko ta širdis kartais uždainuoja, dėl ko taip kartais būna skaudžiai graudu, kai matai išskrendančius paukščius, kodėl taip jautru, net ir svetimą vaiką pamatant žengiantį pirmąjį gyvenime žingsnį – visa tai ir yra Esimas.
Esimas tą vakarą buvo ir Šiaulių dramos teatro aktorių Nomedos Bėčiūtės ir Vlado Baranausko skaitomos knygos ištraukos, V. Baranausko skaitoma Tėvo Stanislovo išversta Rainerio Marijos Rilkės poezija.
Esimas ir V. Baranausko perskaityta knygos ištrauka su Tėvo Stanislovo arbatos receptu: „Paberžės svečiai arbatą gerdavo iš įvairaus dydžio skirtingų puodelių – metalinių, stiklinių, molinių, įskilusių, beveik sudužusių. Arbatžolės būdavo plikomos paprasčiausiame arbatinuke. (…) Paslaptis paprasta – į arbatą berti tiek šaukštelių, kiek bus jos gėrėjų. Bet būtinai vienu šaukšteliu daugiau. Regis, jis tą receptą taikydavo ne tik virdamas arbatą, bet ir bendraudamas su žmonėmis, rodydamas dėmesį, meilę, dalydamas patarimus. Tiek, kiek reikia, bet visuomet truputėlį daugiau“.
Tai vis atminties ištraukos iš knygos pristatymo vakaro. Vita tą vakarą įvardijo ir nemažai klausimų. Pirmiausia, kam ir kodėl skirta jos knyga.
Autorės mintis, kad ši „knyga skirta pagalvojimui – ką gali vienas žmogus, gyvendamas atokybėje? Ką jis gali ne tik dėl savęs, bet ir dėl kitų žmonių?“ skambės ne kartą. O atsakymai tvilkdys suvokimais, supratimais, atsivėrimais. Ir kalbėjimas „Tėvo Stanislovo dvasioje, pabandant įminti to žmogaus mįslę, legendą ir didelį tikrumą“ gersis į susirinkusiųjų mintis, jausmus ir širdis.
Apie žmogų šventoriuje ir didžiuosius sandalus
Su Vita daug kam ir turbūt ne kartą yra tekę kalbėtis apie tikėjimą, bažnyčią, religiją. Kalbėtasi apie žmones, kurie jaučiasi, jog jų vieta bažnyčios šventoriuje, ir apie tuos, kurie – tik pirmoje eilėje ir geriausiai matomi, tik ar verčiausi ten būti?
Daug kas Vitos klausia ir apie tai, ar Tėvas Stanislovas sustiprino jos tikėjimą Dievu. Atsakymai yra knygoje. Labai aiškūs ir tikslūs Tėvo Stanislovo palikti atskaitos taškai. Labai asmeniški ir be išlygų.
Ši knyga parašyta esė žanru. Nes jai visada norėjosi apie pačius svarbiausius dalykus su visais kalbėtis atvirai ir labai asmeniškai. Nes rašymas pasiteisina tik tada, jeigu labai atvirai nori pasikalbėti apie tai, kas rūpi ir tau, ir kitam.
Greta esė – Vitos fotografijos. Daugelis jų fotografuota pakėlus akis ar užvertus galvą. Į kryžių saulutes plaukiančiame Paberžės danguje, į siuvinėtas užuolaidas, į Nukryžiuotojo kojas, į Paberžės bažnyčios ir varpinės bokštus, į kunigų abitus, stulas ar angelų ir šventųjų kaktas. Tie Paberžės giedantys daiktai (taip vadinasi ir keliaujanti V. Morkūnienės fotografijų paroda) taip pat kviečia įsižiūrėti į prasmes ir esmes.
Vita pasakojo, kad per keliolika metų, kai ji bendravo su Tėvu Stanislovu, jį pati yra fotografavusi gal porą kartų. Nuotrauka ant knygos viršelio, kur Tėvas Stanislovas sėdi ir gieda, o šalia jo, prie klauptų – masyvūs sandalai, – ne Vitos autorystė. Tačiau ši nuotrauka privalėjo būti ant viršelio, nes joje – visa didelė Tėvo Stanislovo esmė.
Pamokslas
Kuo toliau ir giliau rutuliojosi Vitos kalbėjimas apie savo knygą, tuo darėsi aiškiau, kad viską, ką parašysi apie ją, jos knygas, skirtas Tėvui Stanislovui, visada tai bus tik banalus atgarsis to, kas norėta pasakyti ir pasakyta jos knygose. Tai, ką ji norėjo parašyti – lygiai ir tiksliai tiek ir parašė. Įsiterpti nebėra kur. Nebent tik padrąsinti, kad atsakymų yra kur ieškoti, net ir vienatvėje.
Vitai išleidus pirmąją knygą, apie ją ir jos kūrinį daug kalbėta, daug rašyta, diskutuota, vertinta ir įvertinta.
Tada buvo aiškiai ir visuotinai įvardyta, kad Vitalija Morkūnienė yra ypatingo talento rašytoja, ypatingos koncentruotos švarios ir aiškios minties meistrė, gebanti pasakyti žodžiais tai, ką galima tik pajausti.
Ji įvairiuose leidiniuose, ilgiausiai – dienraštyje „Šiaulių kraštas“, dirbusi žurnalisto darbą, senokai buvo išsinėrusi iš eilinio žurnalisto marškinių, nors gali būti, kad jų niekada ir nevilkėjusi. Skaitytojų, kolegų visada buvo vertinamas jos žurnalistinis meistriškumas, kartais gal būdavo pagailima, o gal neišdrįstama viešai pasidžiaugti jos talentu, bet abejojančių jos talento galia nebuvo.
Pasibaigus knygos pristatymui sutinku kolegės akis. Išdrįstu klausti, ar jai nepasirodė, kad ką tik beveik porą valandų klausėmės talentingo pamokslininko? Kad girdėjome Tėvo Stanislovo minčių tąsą, įtaigų, nepaskandintą kasdienybės smulkmenose kalbėjimą, pasakant tai, kas yra esminio, kur yra žmogaus minčių ir širdies kryptis, kaip rasti atskaitos tašką nuo savęs iki kito žmogaus, iki Dievo, Bažnyčios, o gal tik šventoriaus, iki Meilės, tarnystės ir atjautos. Iki poezijos ar pinigų prasmės. Iki pasišventimo ar nuodėmės.
Kolegė linksi ir sako – lygiai tą patį pagalvojusi.
Kai sutinku dar vienas pažįstamas akis prie išėjimo iš salės, kur vyko knygos pristatymas – klausiu to paties. Taip, ir jam taip pasirodė.
Kartais ateina laikas, kai jau supranti, kai jau aiškiai žinai, bet dar neišdrįsti garsiai to pasakyti, kad kažkaip per drąsiai gali atrodyti kitų atžvilgiu. Aš jau išdrįsau. Ačiū, Vitut.