Šiandien Lietuvoje vyksta aršūs atminties karai, mėginama nuvainikuoti didvyrius, abejoti Lietuvos valstybingumu, kitaip sakant, bet kokia kaina siekiama apkartinti artėjantį Valstybės šimtmetį. Lietuvą, kuria galime didžiuotis, kūrė daug paprastų, bet kilnių asmenybių, kurias verta žinoti ir prisiminti.
2017 m. spalio 29 d. sukanka 90 metų, kai Mimaičių kaime (Gruzdžių vls., Šiaulių aps.) paprastų valstiečių šeimoje gimė Lietuvos pasipriešinimo sovietų okupaciniam režimui veikėjas, Kęstučio apygardos partizanas (1944–45), Helsinkio grupės narys Mečislovas Jurevičius (1927-10 -29–1999-11-13).
Filosofė Hannah Arendt mums parodė, kad totalitarizmas siekia propaganda paveikti mases, tačiau visada atsiranda asmenybių, kurios nepaklūsta, o viena jų yra disidentas, politinis kalinys, laisvės kovotojas, Katalikų bažnyčios gynėjas Jurevičius. Tokie žmonės užmoka savo gyvenimu, bet ateities kartoms jie palieka moralinį pavyzdį ir nesuklastotos istorijos pamokas.
1976 m. lapkričio 25 d. Lietuvoje susikūrė Lietuvos Helsinkio grupė, kovojusi už žmogaus, tautos, piliečių teises ir Lietuvos valstybingumo atkūrimą. Jurevičius į šią okupacijos sąlygomis veikusią organizaciją įstojo 1979 m., o tokio sprendimo motyvai atsektini visame jo gyvenimo naratyve.
Pirmiausia jis renkasi rezistenciją: „1944 m. įstojo į Lietuvos partizanų gretas. Priklausė Kęstučio partizanų apygardai. 1945 m. legalizavosi ir 1948 m. buvo pašauktas į sovietinę kariuomenę“. Šis 17-mečio sprendimas buvo nulemtas šeimos ir Pirmosios Respublikos švietimo sistemos, teikusių pirmenybę Tėvynei ir Dievui. Dabar dažnam atrodo, kad apsisprendimas tapti miško broliu buvo paprastas, bet tikrovė buvo žymiai sudėtingesnė ir keblesnė.
1993 m. Aurelijai Malinauskaitei Jurevičius pasakojo: „Į mišką aš išėjau 1945 m. pavasarį. Prisijungiau prie partizanų, vadovaujamų Prano Kundroto, kilusio iš Gruzdžių vlsč., Gedaičių k. Miško broliai bazavosi Tyrelio miške. […] 1945 m. aš prisiekiau 85-uoju numeriu, mano slapyvardis buvo Tankiukas. Mūsų didžiuliame būryje buvo apie 100 vyrų“.
Jaunuolis davė priesaiką, kuri tos kartos žmonėms buvo šventa, ir jie pasirinkdavo Dievą, Tėvynę ir mirtį. Žinoma, buvo visokių pasitraukimo ir palūžimo atvejų, bet mes kalbame apie tuos, kurie garbingai kovojo ir žuvo.
1945 m. Jurevičius legalizavosi (Bartašiūno amnestijos išdava), o 1948 m. jis, kaip sakyta, buvo pašauktas į sovietinę kariuomenę. Tarnaudamas pastarojoje jis pažino priešą iš vidaus, o kartu ėmė demonstruoti antitarybinę poziciją.
1950 m. gegužės 29 d. jis buvo suimtas ir apkaltintas antisovietine propaganda. Jurevičius tapo „antisovietiniu elementu“, liaudies priešu, kurį reikėjo palaužti ir sunaikinti. Sovietai mėgo tyčiotis iš žmogaus ir tautos vertybių, dėl to1950-ųjų Kūčių vakarą Jurevičius nuteisiamas 25 metams tremties Džezkazgano (Kazachija) vario kasyklose be teisės dar penkerius metus po to grįžti į Lietuvą.
Tačiau lageriuose lietuviai sugebėjo parodyti, kad yra civilizuotos ir kultūringos šalies atstovai. Ne išimtis buvo ir Jurevičius, kuris lageryje ėjo išpažinties, dalyvavo organizacijoje „Atgimstantys katalikai“, 1954 m. surengė šv. Kūčių vakarą per 500 lageryje kalinčių lietuvių ir kitų tautybių žmonėms. 1956 m. birželio 29 d. jis buvo amnestuotas, bet tai lėmė po Stalino mirties įvykusios politinės permainos.
Jurevičius į Lietuvą grįžo 1958 m. Jis dirbo „Elnio“ kombinate, Šiaulių statybos treste, Lietuvos aklųjų draugijos Šiaulių gamybinio mokymo kombinate (nuo 1965 m.). Kaip jis dirbo, liudija ne prisitaikėliai amžininkai, bet tuometinė tarybinė spauda. Ši byloja, kad gyvendamas sovietinėje Lietuvoje Jurevičius kėlė pavojų komunistinei ideologijai, todėl vadinamieji valstybės organai jį šmeižė ir padarė liaudies priešu. Ir tai jie meistriškai atliko socialistinio kolektyvo rankomis.
1975 m. vasario 4 d. „Raudonosios vėliavos“ straipsnyje „Dievobaimingieji išverstkailiai“, rubrikoje „Moralės temomis“, detaliai aprašyta, kaip Lietuvos aklųjų draugijos gamybos mokymo kombinato administracija ir jos valdoma profsąjunga sausio 10 d. atleido darbininką Jurevičių iš darbo už keturias pravaikštas. „Ir, pridėsime, padarė jas sąmoningai, puikiai suprasdamas, kad šiomis savo pravaikštomis, jis meta iššūkį visam kombinato kolektyvui“.
Argumentas, kad jis šventęs religines šventes, buvo niekinis ateistinei visuomenei ir valdžiai. Šios tik šaipėsi, žemino ir surado ilgai kaupto antitarybinio pykčio priepuolį… Skaitytojui buvo primenamas Jurevičiaus gyvenimas ir „žygdarbiai“. Akcentuojama, kad humanistinė sovietų valdžia išleido Jurevičių 1956-aisiais, atsėdėjus vos mažą dalį bausmės. Pabrėžiama, kad jo duktė Angelė įstojo į komjaunimą. Mečislovas hiperbolizuotai parodomas pamynęs visas tėviškas pareigas. Jurevičius ir Stasys Čilinskas pavadinami antitarybinio kelmo atauga; akcentuojama jų akla neapykanta valdžiai ir tarybiniams žmonėms. Ir šis straipsnis juk nebuvo tik korespondento A. Stanelio profesinės veiklos rezultatas.
1975 m. sausio 10 d. Jurevičius buvo atleistas už minėtas pravaikštas, kurias jis pats aprašė LKP Prokurorui, LKP Sekretoriui Griškevičiui: „Esu religingas žmogus. Religinių švenčių dienomis negalėdavau dirbti ir prašydavau nuo darbo atleisti. Sutikdavau už tas dienas atidirbti“.
Tai propagandinėse spaudos publikacijose nebuvo minima, jose jis vadintas tinginiu, valkata ir nepelnytai gavusiu butą. Beje, pastarųjų skyrimo ir įsigijimo istorijos vertos šiuolaikinių tarpdisciplininių tyrinėjimų. Tačiau trauminė Lietuvos visuomenė dar nėra atvira ir savirefleksyvi.
Jurevičius save vadino eiliniu darbininku-dažytoju, bet jis oponentams cituodavo liaudies teismo nutartis ir TSRS Konstituciją. Toks žaidimas buvo akibrokštas, bet jo ir siekė disidentas, supratęs, kad prieš tarybinę valdžią reikia kovoti jos pačios ginklais. Absurdu prieš absurdą!
Kartą Jurevičius pas KGB tardytoją atvyko apsivilkęs dažytojo drabužiais, rodydamas, kad jis yra socializmo statytojų atstovas. Jo platintoje „Lietuvos Katalikų bažnyčios kronikoje“ (į šią veiklą jis įsitraukė 1972 m.) aprašyta groteskiška situacija: „[t]ardytojas Ramanauskas atkirto, kad Jurevičius su savo „filosofija“ galįs eiti kur nors į Pedagoginį institutą, o jei neįsidarbinsiąs, tai milicija įdarbinsianti prievarta“. Matome ir Šiaulių pedagoginio instituto diskursyvinę reikšmę, ir tarybinės valdžios organų tvarkymosi su nepaklusniais piliečiais klasikinį atvejį.
Asmuo, demonstruojantis antitarybinę poziciją ir griaunantis socialistinius kolektyvus, negalėjo būti paliktas ramybėje. 1980 m. vasario 6 d. Jurevičius buvo sulaikytas Šiaulių autobusų stotyje.
Kratos metu paimti Lietuvos Helsinkio grupės (LHG), į kurią – kaip minėta – jis įstojo 1979 m., dokumentai, tapę įkalčiais jo byloje. 1980 m. vasario 23 d. pareiškime TSRS generaliniam prokurorui jis ne tik pasirašo esantis Lietuvos Helsinkio grupės narys, bet ir drąsiai kritikuoja ateizmą bei prisipažįsta: „Aš dalyvavau, kaip ir daugybė kitų tikinčiųjų, šitose maldininkų religinėse procesijose: prie Kryžių kalno ir Šiluvoje. Dalyvavau, nes aš katalikas“.
Ironiškai priduria, kad tai ne gegužės 1-oji ar spalio eisenos. Jurevičius turėjo tvirtą asmeninę tapatybę, jis deklaravo ir gynė savo vertybes, o tuo jis skyrėsi nuo sovietinės visuomenės, kuri buvo prisitaikymo ir kolaboravimo visuomenė.
1981 m. liepos 11 d. „Raudonosios vėliavos“ numeryje buvo išspausdintas straipsnis „Koks kelias, tokia jo ir pabaiga“. Autorius net ir pats nenorėdamas pristatė Jurevičių kaip asmenį, metusį iššūkį kolektyvui. Išeities pozicija tampa atleidimas iš darbo, kurio naratyvą papuošia bausmė už antitarybinę veiklą 1950-aisiais, „Tankiaus“ priklausymas buržuazinių nacionalistų gaujai 1944–45 m., išdavystės rengimas ir 25 metai dovanų.
Išvardijus šiuos nuopelnus apibendrinama: „[i]r visgi galutinai nurimti jis negalėjo, neatsisakė savo pažiūrų“. Jurevičius išvadinamas religiniu fanatiku, nubaustu už eisenos organizavimą ir tvarkymą. Taip Šiaulių miesto gyventojai ir ideologinio leidinio skaitytojai turėjo gauti teisinę-didaktinę pamoką, nes straipsnis parengtas rubrikoje „Iš teismo salės“.
Tačiau miestiečiams nepateiktos detalės, kurias jau 1997 m. prisiminė pats Jurevičius. „Valstiečių laikraščio“ žurnalistei jis pasakojo, kad kartu su Stanislovu Čilinsku savo gyvenamojo namo rūsyje iš uosio padarė menišką ir didelį kryžių.
„Išdegino širdį su dviem kalavijais, ženklinančiais dvi okupacijas, išraižė užrašą: „Kristau Karaliau, teateinie tavo karalystė į mūsų šalį“. Ši žinia buvo skirta gyventojams, o ne renginį fotoaparatu fiksavusiems saugumiečiams. Tai, jo paties teigimu, įvyko 1973 m. gegužės 19 d. naktį, o vakare KGB jį suėmė.
Kunigo Jono Babono pašventintas kryžius išstovėjo vos dvi valandas, kol saugumiečiai jį nuvertė, bet valia jau buvo pareikšta. Kokia dalis mūsų visuomenės laisva valia šiandien nori ir gali pastatyti kryžių, išreikšti savo tapatybę, viešai ginti savo vertybes?
Nuo 1979 metų, kaip minėta, jis yra Lietuvos Helsinkio grupės narys. Ši veikla tiksliai apibūdinta jo biogramoje: „1979 m. vasarą M. Jurevičius pasirašė „1945-ių pabaltijiečių memorandumą“. Kaip LHG narys pasirašė protestus dėl Antano Terlecko, Juliaus Sasnausko, Tatjanos Velikanovos, Vytauto Skuodžio, Gintauto Iešmanto ir Povilo Pečeliūno suėmimo, akademiko Andrejaus Sacharovo ištrėmimo į Gorkį, dėl vokiečių diskriminavimo Lietuvoje ir kt. žmogaus teisių pažeidimų“.
Būtų galima priminti dar ne vieną dokumentą, protestą, bet sustokime ties veiksmažodžiu „pasirašė“. Tai ne asmens parašo padėjimas, bet jo valios išraiška, suvokiant visas galimas pasekmes. Kokia kaina tai buvo padaryta? Kokiomis savybėmis turėjo pasižymėti žmogus, skriaudikams sakęs: „Aš jums nekeršysiu, o melsiuosi už jus, kad jūsų vaikai nenueitų blogu keliu“.
1981 metais jis buvo nuteistas antrą kartą ir gavo trejus metus kalėjimo griežto režimo kolonijoje. Jurevičius nuteisiamas už galimą nusikaltimą, nes procesijos organizavimas iš Meškuičių į Kryžių kalną (1979-07-27), eisenos – iš Tytuvėnų į Šiluvą (1979-08-26) etc. tebuvo pretekstas izoliuoti sovietinę santvarką griaunantį asmenį. Teismas buvo fikcijos pavertimas tikrove, tačiau tai kainavo labai brangiai – įkalinimą iki 1984 m. Čeliabinsko lageryje.
Po minėto teismo Kazys Sidoravičius 1981 m. rugpjūčio 13 d. „Tiesoje“, rubrikoje „Buržuazinės propagandos klastotės“, paskelbė straipsnį „Kaip nusikaltėlius daro šventaisiais“.
Vėl pasakojama ta pati antitarybinės veiklos istorija, bet šįkart pasitelkiama demagogija: „Mūsų šalyje ne žmogus ieško darbo, o darbas žmogaus“. Jurevičius, „Dievo pašauktasis“, griauna šią sovietinę aksiomą, visais balsais šaukia apie Helsinkio susitarimų tariamus pažeidimus socializmo šalyse. Sovietinė propaganda savo tikslams naudoja Jurevičiaus istoriją ir jo antitarybines, vadinasi, nežmogiškas vertybes.
1984 metais politinis kalinys grįžo į Lietuvą ir dalyvavo pasipriešinimo sovietiniam režimui sąjūdyje. Visa gyvenimą trukusi kova padarė savo – jis išėjo Anapilin 1999 metų lapkričio 13 d., sulaukęs 72 metų, palaidotas Šiaulių Ginkūnų kapinėse.
Kovotojas 1999 m. buvo apdovanotas Vyčio Kryžiaus 3-iojo laipsnio ordinu, 2016 m. Šiauliuose buvo atidengta atminimo lenta prie namo Spindulio gatvėje, kuriame jis gyveno.
Mečislovas Jurevičius pats buvo spindulys tamsos, melo ir klastos pasaulyje, bet tai suprato tik nedaugelis. Paminėję jo 90-ąjį gimtadienį – mes galime pasimokyti iš jo gyvenimo istorijos ir suprasti, kodėl didvyriai daromi nusikaltėliais.